RFID چیست؟
 
workstation

RFID چیست؟

 

تصور کنید که وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اید و اقلام مورد نیاز خود را داخل چرخ دستی (trolley) قرارداده اید. صندوق دار با استفاده از بار کد می بایستی که تک تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان (Barcode Reader) یکی یکی به داخل رایانه وارد کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر گردد. بسیاری از اوقات بدلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد می باشند؛ صفهای طولانی ای در فروشگاه های زنجیره ای تشکیل میشود. گاهی اوقات نیز مخدوش شدن علائم بار کد، از خواندن اطلاعات جلوگیری میکند ، که این خود موجب مشکلات بیشتری میشود. با این فناوری جدید یعنی RFID شما سبد کالای خود را برمی دارید و بدون اینکه مجبور به ایستادن در صفهای طولانی شوید و یا حتی بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوقدار یا نگهبان نشان دهید، از در خارج می شوید. چرا؟ چون شناسه روی کالا دیگر بارکد (Barcode) نیست بلکه از نوع RFID می باشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن، ... را به کامپیوترهای موجود در درهای خروجی مخابره می کند.

تکنولوژي RFID با هدف توسعه‌دهي و فشرده‌سازي تجارت و عمليات متقابل بين توليدکننده، توزيع‌کننده و خرده‌فروش، پديد آمد. بسياري از اين موسسات، در زنجيره تامين تجارت خود را با تکنولوژي RFID در حال تجربه يا پياده‌سازي هستند. ضمنا تمامي طرح‌هاي تعامل، نرم‌افزارهاي تجاري مختلفي در سازمان خود دارند. RFID يک داوطلب جديد است که مي‌خواهد اين برنامه‌هاي کاربردي جديد را با لايه‌هايي از IT يکپارچه کند که از قبل در سازمان‌ها وجود داشته‌اند. 


RFID

یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که کاربرد پرداخت آن نیز به سرعت در حال گسترش است، فناوری RFID است.

 RFID   حروفي از عبارت   Radio Frequency Identification است وبه شناسايي با استفاده از فركانس راديويي اشاره مي‌نمايد.

   RFID يك روش براي شناسايي اشيا به صورت اتوماتيك است و مي‌توان آن را متمم يا مكمل "باركد" دانست. از طرفي در اين فناوري، براساس امواج راديويي عمل مي‌شود كه نيازي به تماس بين وسيله گيرنده اطلاعات و نشانه حامل داده نيست و همچنين رسيدن نور از حامل داده به وسيلة گيرنده اطلاعات ضرورت ندارد. در اين فناوري، مي‌توان از نشانه حامل داده، اطلاعاتي را خواند و يا در آن اطلاعاتي نوشت.

اصولاً به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود. بطور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت افزای یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم های انگشت نگاری ، سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و ... از جمله این راهکارها در این مقال میباشند. یکی از جدید ترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری های روز جهان.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
IT.فناوری اطلاعات workstation و آدرس workstation.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 86
بازدید کل : 3818
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1